203 Web Groups Q2 Rapport

Publicerad 29 augusti, 2014

Bolaget 203 Web Group släppte nu på morgonen sin Q2 rapport som jag tänkte jag skulle kommentera lite. Som ni vet så äger jag sedan en bra tid detta bolag och följer med spänning hur det utvecklas.

Om jag ska börja med att lyfta fram det jag ser som positivt i rapporten, så är det främst:

  • Deras ledstjärna myTaste växer fortfarande så det knakar. Precis som tidigare rapporter så ser vi nya trafikrekord även denna period.
  • En mobilapp kommer lanseras i Q4. Detta är något jag väntat på med tanke på att hela 50% av deras trafik kommer från just mobila plattformar. Med en app så kommer de nu kunna öka på sitt medlemsantal kraftigt, då det är svårt att konvertera besökare att bli medlemmar när det surfar direkt på sidan via sina mobiler.
  • Även Shopello växer och de verkar expandera kraftigt även utanför Sverige. Vi vet sedan tidigare att detta koncept är väldigt lönsamt så jag tror det kommer fortsätta vara en kassako även framöver.
  • Förra året valde man att ta bort all videoreklam samt 70% av traditionell banner annonsering, för att istället främja en medlemstillväxt och ge en bättre upplevelse för besökarna. Istället väljer man att baka in annonser via så kallad native annonsering vilket innebär att annonsörer blir en mer naturlig del av sidan. Detta visar sig nu vara en väldigt bra strategi. Inte nog med att de i dagsläget har nära 5 miljoner medlemmar, så har även annonsintäkterna från myTaste klättrat tillbaka till nivån innan de valde att ta bort tidigare traditionell annonsering. Intäkterna vi ser hittills är dessutom bara en bråkdel av vad den kommer kunna vara med tanke på att endast ett fåtal av alla länder som myTaste är verksamma i befinner sig i fasen där de släppt på annonsering.

Möjliga hinder och frågetecken

Än så länge står inte verksamheten på egna ben när det kommer till kassaflödet. Det rinner helt enkelt ut mer pengar än nuvarande verksamhet bringar in. Detta kommer dock inte som någon överraskning med tanke på det tempo vi sett när det gäller expansion av framförallt myTaste men nu även Shopello där 203 Web Group nu är majoritetsägare.

Kikar vi på kassaflödet från senaste rapporten så ser den ut på följande vis:

kassaflöde

Det kostar helt enkelt att expandera sidorna och verksamheten vilket syns ganska tydligt i kassaflödesrapporten. Håller bolaget samma tempo som innan så kommer detta kräva en nyemission framåt senhösten eller årsskiftet. Nu har 203 Web Group i princip obefintliga lån utan finansierar istället expansionen genom nyemissioner.

Det enda jag kan se som skulle innebära att en nyemission uteblir är att Shopello och myTaste ökar upp intäkterna så att de täcker utvecklingskostnaderna. Jag tror det är optimistiskt att förvänta sig att det ska ske redan i höst, så jag är inställd på att det blir en nyemission framöver.

Tankar kring myTastes tillväxt

Återigen ser vi hur myTaste växer så det knakar. Man närmar sig nu 5 miljoner medlemmar och förväntar sig att 15 miljoners strecket ska tas till årsskiftet, mycket med hjälp av den nya mobilappen. Det innebär ca 1.7 miljoner nya medlemmar per månad, vilket kan jämföras med 1.5 miljoner nya medlemmar för hela Q2.

Personligen så tror jag vi kommer hamna någonstans kring 10 miljoner medlemmar, mycket beroende på när de lyckas lansera sin mobilapp och hur väl marknaden tar emot denna. Hösten är dock en bättre period än våren för myTaste så det är i alla fall något som kommer ge det lite mer skjuts förhoppningsvis.

Jag ser att aktien tog ganska mycket stryk här på eftermiddagen och handlas i skrivandes stund ner knappt 9%. För egen del kommer jag avvakta lite men passa på att fylla på om det blir billigare.

Vad tycker du om 203s rapport? Vad var bra och vad var mindre bra?


Kommentera

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.